Οινόφυτα: Ενας παπάς κόντρα σε 350 εργοστάσια

24 10 2007

Οινόφυτα: Ενας παπάς κόντρα σε 350 εργοστάσια

Ρασοφόρος ακτιβιστής

«Είμαι πρώτα απ’ όλα πολίτης»

Του ΑΡΗ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ

Αν δεν ήσασταν αυτό που είστε… τι θα θέλατε να είστε; Η ερώτηση παραείναι «κλισέ» για τα γούστα μας αλλά φθάνει πολλές φορές στις άκρες των χειλιών καθώς μιλούμε με τον παπα-Γιάννη Οικονομίδη. Τελικά καταφέρνουμε να την αποφύγουμε όχι μόνο γιατί μας εμποδίζει το ράσο αλλά και γιατί ο ίδιος φροντίζει να μας «επαναφέρει στην τάξη» καθώς μιλά για τα Οινόφυτα όπου είναι εφημέριος.

Για τα 350 εργοστάσια της περιοχής, το δηλητηριασμένο νερό, τις παράνομες «μπούκες» που αδειάζουν λύματα στον Ασωπό ποταμό, τα φουγάρα που ξερνούν θάνατο ιδίως τις νύχτες και τα σκουπίδια που καίγονται σε αυτοσχέδιες χωματερές. Λίγα τα λόγια αλλά αρκετά για να νιώσουμε καλύτερα. Να είναι που ακούμε από το στόμα ενός ιερωμένου τη λέξη αειφορία πιο συχνά από την «κόλαση» και τον «παράδεισο»; Να είναι που συνεχώς ρωτά τον Σπύρο για φωτογραφικές μηχανές καθώς μας δείχνει εκατοντάδες φωτογραφίες από την περιοχή με τον θάνατο απαθανατισμένο; Είναι μήπως τα παραδοσιακά όργανα που ξεκουράζονται δίπλα στα όργανα της γυμναστικής τα οποία, όπως λέει, τον «βοηθούν να αντέχει»; Σε πόσα σπίτια Ελλήνων βλέπουμε ακόμη να δεσπόζουν λαγούτα, ούτια, ταμπουράδες, νέι, οι φωνές τριών μικρών παιδιών και όχι η συσκευή της τηλεόρασης;

Η «επίγεια κόλαση» των Οινοφύτων από το μακρύ φωτογραφικό αρχείο του παπα-Γιάννη. Εκείνος πάντως επιμένει να ονειρεύεται τον τόπο του αλλιώς…
**Λένε ότι τα ράσα έχουν φαρδιές τσέπες. Προσφέρουν όμως άνεση σε αυτόν που τα φορά να δρασκελά μάντρες για να φωτογραφίζει παράνομες χωματερές;

**«Το ράσο με έχει βοηθήσει γιατί μου εξασφαλίζει τη δυνατότητα να είμαι στον τόπο μου από το πρωί μέχρι το βράδυ, να μην έχω το οκτάωρο κλεισμένος μέσα, να βλέπω ανθρώπους και να κυκλοφορώ».

**Οταν όμως κάποιος σας βλέπει να φωτογραφίζετε βιομηχανίες που ρυπαίνουν;

**«Ο ιδιοκτήτης αντιδρά συνήθως με κάποια αμηχανία, τουλάχιστον στην αρχή. Αρκετοί μετά δείχνουν τα δόντια τους και δεν υπολογίζουν τίποτε. Εχω ακούσει και βρισιές…».

**Τι είδους βρισιές;

Στις φωτογραφίες, δύο από τις εκατοντάδες «μπούκες» που καταλήγουν στον ανοικτό υπόνομο -άλλοτε ποταμό- Ασωπό. Ο παπα-Γιάννης φωτογραφίζει μία από αυτές, έστω και αν δεν αναβλύζει θείο μύρο
**«Κάπως εξευγενισμένες. Οτι δεν σέβομαι το ράσο μου. Οτι δεν επιτρέπεται ένας παπάς να συμπεριφέρεται έτσι…».

**Και τι τους λέτε τότε;

**«Οτι είναι επαγγελματική μου υποχρέωση. Οτι δεν μπορώ να προσεύχομαι «υπέρ υγείας και ευφορίας των καρπών της γης» και από την άλλη να ανέχομαι εσύ να έρχεσαι να μου δηλητηριάζεις τα νερά και να κάνεις ζημιά στα παιδιά της ενορίας μου».

**Εχουν προσπαθήσει να βρουν μια «λύση» με εσάς, μέσω της ιεραρχίας;

**«Δεν το ξέρω. Με την ιεραρχία τα πάμε μια χαρά. Στο συγκεκριμένο θέμα όπως και σε όλα, ο δεσπότης μας αφήνει ελεύθερους όλους τους κληρικούς να εργαστούν στο κομμάτι που ενδιαφέρει τον καθένα περισσότερο. Ειδικά για τα Οινόφυτα που είναι το χωριό του, έχει κάνει σημαντικές παρεμβάσεις».

**Θα μπορούσε τελικά ο Κλήρος να βρίσκεται στην πρωτοπορία σε θέματα όπως αυτό του περιβάλλοντος;

**«Οχι μόνο θα μπορούσε αλλά σε πολλά μέρη του κόσμου έχει προκαλέσει την αλλαγή και την εξέλιξη προς το καλύτερο. Διάβαζα, στην εφημερίδα σας μάλλον, για έναν παπά στην Ιταλία που πρωτοστάτησε ώστε η περιουσία της Μαφίας να περάσει στον κόσμο και έτσι άρχισε η τοπική κοινωνία να παράγει χρήμα με νόμιμο τρόπο. Αλλού ιερείς έχουν πρωτοστατήσει και πρωτοστατούν σε πολιτικά και οικολογικά κινήματα».

**Και στην Αμερική υπάρχουν ιερείς με πολιτική δράση που καθοδηγούν τα πλήθη και μάλιστα σε εντελώς συντηρητική κατεύθυνση χρηματοδοτούμενοι από ύποπτες βιομηχανίες.

«Ανακύκλωση» αποβλήτων στα Οινόφυτα σημαίνει κάψιμο σε αυτοσχέδιες χωματερές
**«Το ότι φοράς το ράσο δεν σημαίνει ότι όλα είναι καλά. Πάντα πρέπει να υπάρχει το κριτήριο, να δουλεύει το μυαλό για να βλέπουμε ποια είναι τα κίνητρα και οι σκοποί του καθενός. Η Εκκλησία ή ένας παπάς ασχολείται με ένα θέμα εκεί που υπάρχει ένα κενό. Στη δική μας περιοχή υπήρχε ένα κενό, με «αρμόδιες» υπηρεσίες που δεν ελέγχουν την κατάσταση με τη μόλυνση. Θέλησα να κινηθώ στην κατεύθυνση να το καλύψω, αφενός γιατί το ράσο μού έδωσε την ευχέρεια, αφετέρου γιατί έτσι ένιωσα όταν έκανα παιδιά και οικογένεια. Δεν μπορώ να κοιμηθώ καλά το βράδυ όταν ξέρω σε τι περιβάλλον μεγαλώνουν τα παιδιά μου».

**Δηλαδή, δεν είναι αυτό που λέμε «θέλω να σώσω τον κόσμο»;

ή εκβολή στον Ασωπό.
**«Οχι, μάλλον θέλω να βοηθήσω την οικογένειά μου σε πρώτη φάση. Το «τομάρι» μου, τα παιδιά μου, τη γυναίκα μου, τους φίλους μου. Θέλω να τα χαρώ, να μη μου φύγουν ξαφνικά ή να φύγω εγώ στα 50 μου επειδή έπινα επί 20 χρόνια νερό τοξινωμένο».

**Δεν θα ήταν πιο εύκολη λύση να φύγετε από τα Οινόφυτα και να γίνετε ιερέας παραδείγματος χάρη στην Εκάλη, που έχει καθαρότερο περιβάλλον και περισσότερα έσοδα;

**«Εδώ θα απαντήσω με ένα ποίημα του Καβάφη με τίτλο «Η πόλις» που μου αρέσει πολύ. Μιλά για κάποιον που δεν τα κατάφερε στην πόλη που έμενε και ξεκινά να φύγει για να φτιάξει τη ζωή του σε άλλα μέρη».

Αλλα υλικά προς ανακύκλωση περιμένουν τη σειρά τους, αλλά ο παπα-Γιάννης δεν αρκείται σε προσευχές «υπέρ υγείας»
**Αλλά έτσι που τη ζωή σου ρήμαξες εδώ, στην κώχη τούτη την μικρή»…

**«»Σε όλη την γη την χάλασες». Το πρόβλημα δεν το λύνεις φεύγοντας. Μόνον να το αντιμετωπίσεις μπορείς».

**Από την άλλη όμως, θα μπορούσε κάποιος να σας πει, αν βάζεις συνεχώς περιορισμούς και πρόστιμα, δεν θα γίνονται επενδύσεις και νέα εργοστάσια.

**«Μα εμείς φωνάζουμε για να γίνονται επενδύσεις, όχι για να κλείσουμε κάποια εταιρεία. Οι εταιρείες αντιμετωπίζουν σοβαρότατο πρόβλημα έλλειψης υποδομών. Το κράτος έχει την κύρια ευθύνη, τα υπουργεία και οι νομαρχίες δηλαδή, που είπαν στις εταιρείες ελάτε, χτίστε όπου θέλετε, παράξτε ό,τι θέλετε και μη μας ενοχλείτε. Εμείς θέλουμε ανάπτυξη με αειφορία για όλους και βιώσιμη».

**Εκφράζετε δημοσίως γνώμη για πολιτικά πρόσωπα;

**«Οπωσδήποτε. Είμαι πρώτα απ’ όλα πολίτης. Από εκεί ξεκινούν όλα τα άλλα και αυτό το δικαίωμα δεν θα το απαρνηθώ ποτέ».

**Και πώς αντιδρούν όσοι σας ακούν;

**«Οι κακόβουλοι συνήθως, ειδικά κάποιοι διαπλεκόμενοι, λένε: «Επιτρέπεται ένας παπάς να ασχολείται και να έχει γνώμη πολιτική»; Οχι μόνο επιτρέπεται, αλλά επιβάλλεται. Το κακό θα ήταν αυτή τη γνώμη μας να την ντύνουμε με την αυθεντία του Θεού και να γινόμαστε «βασιλικότεροι του βασιλέως». Εκφράζω γνώμη που μπορεί να είναι και λάθος, δεν λέω ότι μου την «ψιθύρισε» ο Θεός και συζητώ με την κοινωνία».

**Οι αρχές του τόπου σπεύδουν στις καταγγελίες σας;

**«Η Αστυνομία μέχρι πρόσφατα είχε έλλειψη προσωπικού. Ακουσα ότι ενισχύθηκε. Θα το δούμε στις επόμενες κινήσεις μας. Ολες αυτές οι υπηρεσίες, όταν πάρουν μια καταγγελία, ξεκινούν με πολύ αργούς ρυθμούς μια διαδικασία που αντί να λύνει το πρόβλημα το «θάβει». Φαντάσου μια υπόθεση μόλυνσης των υπογείων υδάτων να θέλει δέκα χρόνια για να φθάσει στο ακροατήριο ενός δικαστηρίου. Αλλά δεν απογοητευόμαστε και δεν τους το χαρίζουμε».

**Πόσα χρόνια ασχολείστε με το περιβάλλον;

**«Στα ζεστά, 3-4 χρόνια, με καταγραφή, φωτογραφική τεκμηρίωση, καταγγελίες και κινητοποιήσεις. Ολα ξεκίνησαν απ’ τη συνεργασία των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων των σχολείων μας με τον Θανάση Παντελόγλου, ένα επιστήμονα με πολλές γνώσεις πάνω στα τοπικά προβλήματα, που είχε σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία του ΙΤΑΠ. Ουσιαστικά η διαρκής μαθητεία δίπλα του είναι η αφετηρία όλων των δράσεων».

**Μπορείτε να πείτε ότι εάν δεν είχατε ασχοληθεί, θα ήταν τα πράγματα χειρότερα;

**«Ναι. Ας πούμε θα συνέχιζε ο κόσμος να πίνει νερό από τη βρύση. Πριν από 5-6 χρόνια το θέμα σκουπίδια δεν απασχολούσε κανέναν. Τώρα, είναι από τα πρώτα. Σε πολλές γιορτές που βρίσκομαι βλέπω πολλούς ανθρώπους να συζητούν τρώγοντας για το τι θα γίνει με το νερό και τα σκουπίδια. Και είπα, δόξα τω Θεώ, κάτι βγήκε».

**Η εξουσία κατάλαβε κάτι;

**«Υπάρχει μια τρομερή αντίφαση. Από τη μια, υπηρεσίες που τις πληρώνουμε για να διαφυλάσσουν την υγεία μας και από την άλλη το ποτάμι που βλέπετε. Είναι τουλάχιστον ανεπαρκείς. Το πιο έντιμο θα ήταν να παραιτηθούν. Δεν έχετε προσωπικό στη νομαρχία για να επιτελέσετε τον σκοπό σας; Γιατί παίρνετε το μισθό σας; Η εποχή μας μοιάζει με εκείνη του Ηρώδη. Τότε, μέσα σε απόλυτη νομιμότητα, ένας βασιλιάς έβγαλε μια νόμιμη διαταγή, οι στρατιώτες την έλαβαν και όλοι νομότυπα πήγαν και έσφαξαν τα βρέφη. Το ίδιο ακριβώς βλέπω να συμβαίνει σήμερα στον τόπο μου. Ο προηγούμενος δήμαρχος, ο νομάρχης, ο υπουργός σε ένα ρόλο στρατιώτη του Ηρώδη, καλυπτόμενοι πίσω από νόμους, παραγράφους, χαρτιά και παραχαρτιά, ουσιαστικά σκοτώνουν τα παιδιά. Είμαστε μια κοινωνία όπου ακόμη και σήμερα βασιλεύει ο Ηρώδης…».

**Η σύζυγός σας τι λέει για την όλη δράση σας;

**«Προβληματίζεται. Με βοηθά πάρα πολύ. Ανέχεται πάρα πολλά εξαιτίας της ενασχόλησης με το συγκεκριμένο θέμα. Τώρα τελευταία άρχισε να συμμετέχει κιόλας, αν και είναι πολύ δύσκολο γιατί εργάζεται κιόλας. Αν δεν είχα τη συμπαράστασή της, με την έννοια ότι επέτρεψε να διαθέσω χρόνο που όφειλα να τον δώσω σε εκείνη, σίγουρα δεν θα μπορούσα να κάνω τίποτε. Οπως επίσης της οφείλω το ότι έγινα παπάς γιατί αυτό δεν θα συνέβαινε αν δεν είχα τη σύμφωνη γνώμη της».

**Και τα παιδιά σας;

**«Είναι οι φανατικότεροι ακτιβιστές. Το καλύτερό τους είναι να πάμε εκδρομή στο βρώμικο ποτάμι, όπως το λένε. Να το δούμε. Να υπερασπιστούν στο σχολείο ότι δεν πρέπει να πίνουμε νερό από τη βρύση. Μεγαλώνουν μαζί με το πρόβλημα και την αντίδραση σε αυτό».

**Τι θα λέγατε σε ένα παιδί που μεγαλώνοντας εξεγείρεται, σπάει, καίει και τον φωνάζουν και «κουκουλοφόρο» από πάνω;

**«Μου αρέσουν πολύ οι ανατροπές. Οταν κάποιος τα σπάει, χαλάει τις βεβαιότητές μας, τις ασφάλειές μας και όσα χτίζουμε για να κοιμόμαστε μέσα τους, θα έλεγα ότι καλά κάνει. Γι’ αυτό είναι ο νέος. Για να αμφισβητήσει το κατεστημένο, είτε καλό είναι είτε κακό. Σίγουρα οι νέοι δεν έχουν την ωριμότητα του ενήλικου. Δεν πρέπει όμως να μεγαλοποιούμε αυτό που κάνουν, όπως συνηθίζεται».

**Ερχονται νέοι στην εκκλησία σας;

**«Πολύ λίγοι».

**Παρά το γεγονός ότι γνωρίζουν τη δράση σας;

**«Θα ήταν σαν να ήμουν εγώ χορευτής του μπαλέτου και να περίμενα από τους νέους επειδή εγώ ασχολούμαι με τα περιβαλλοντικά θέματα να ασχοληθούν κι αυτοί με τον κλασικό χορό. Δεν έχει σχέση το ένα με το άλλο. Αυτό που θα ήθελα εγώ είναι ένας νέος που ακούει για το πρόβλημα από οποιονδήποτε να του δώσει κεντρική θέση στη δική του ζωή. Δεν θα σώσουμε εμείς τον κόσμο ούτε θα τελειώσει το πρόβλημα με μας. Ας κρατήσουμε εμείς τη λαμπάδα αναμμένη και ας ανάψουν και άλλες λαμπάδες γύρω γύρω».

**Πώς ονειρεύεστε εσείς τα Οινόφυτα μετά από 30 χρόνια;

**«Θέλω εργοστάσια και σπίτια να συνυπάρχουν χωρίς πρόβλημα. Να υπάρχουν άριστες υποδομές, τα προϊόντα μας να είναι ανταγωνιστικά, παραγόμενα με οικολογικό τρόπο και να πωλούνται παντού. Ο οικισμός να έχει μεγαλώσει με σωστό σχεδιασμό και τα παιδιά μας να έχουν πολλές ευκαιρίες που δεν υπάρχουν σήμερα στην εκπαίδευση, την ψυχαγωγία…».

**Λόγω της βιομηχανίας δηλαδή;

**«Να το πω διαφορετικά. Θέλω ο βιομήχανος να μένει εδώ. Να είναι τόσο καλά τα Οινόφυτα που να τα επιλέγει και ως τόπο κατοικίας. Το παιδί και ο ενήλικος να βρίσκουν εδώ όλα όσα κάνουν μια πόλη ζηλευτή».

**Και η μόλυνση πού θα έχει πάει;

**«Δεν θα έχουμε μόλυνση. Θα επεξεργαζόμαστε τα σκουπίδια, θα τα ανακυκλώνουμε, θα αξιοποιούμε και το τελευταίο τους γραμμάριο. Τα σκουπίδια είναι πηγή πλούτου αρκεί να μην τα πετάξεις».

**Για τον κόσμο ύστερα από 30 χρόνια έχετε όνειρα;

**«Είναι πολύ μακριά. Νομίζω ότι καθένας πρέπει να ασχοληθεί με τη γειτονιά του και την καθημερινότητά του. Αυτούς που έχει γύρω του. Αυτή είναι η ευκαιρία που έχουμε στη ζωή».

**Και πώς αντιδράτε όταν ακούτε να συνδέουν τη θρησκεία με τον φονταμενταλισμό και την τρομοκρατία;

**«Με τη θρησκεία συμβαίνει ό,τι και με ένα μαχαίρι. Μπορείς να το χρησιμοποιήσεις σαν εργαλείο πολύ χρήσιμο, μπορείς με αυτό να σφάξεις και τον διπλανό σου. Με τον ίδιο τρόπο η θρησκεία μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για καλό και για κακό έργο. Ειδικά όταν μπλέκεται με την εξουσία…».

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 02/04/2007

http://www.enet.gr/online/online_hprint?q=%E1%F3%F9%F0%25&a=&id=88824948

 

Advertisements

Ενέργειες

Information

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s




Αρέσει σε %d bloggers: